A. Gorszanów: węgiel opałowy z importu wypiera krajowy

http://gornictwo.wnp.pl/a-gorszanow-wegiel-opalowy-z-importu-wypiera-krajowy,177865_1_0_0.html

Kosztowne i agresywne kampanie reklamowe oraz konkurencyjna cena powodują, że krajowy węgiel ze sprzedaży indywidualnej jest sukcesywnie wypierany – mówi dla portalu wnp.pl Adam Gorszanów, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

– Muszę przyznać, że nastroje są nienajlepsze. Pogarszająca się sytuacja makroekonomiczna powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na miały energetyczne, co uderza w producentów węgla, a szczególnie w Kompanię Węglową.
Natomiast pesymizm konsumentów indywidualnych sprawia, że na rynku węgla opałowego sprzedaż jest dużo niższa od tej, notowanej w latach ubiegłych. Jej spadek szacujemy na około 30 proc.

Oczywiście decydujące znaczenie będzie miała nadchodząca zima. Kiedy nadejdzie i jakie będą średnie temperatury. Jednak obserwujemy, że korzystający z opału do ogrzewania domów poszukują przede wszystkim węgla taniego, nawet kosztem komfortu użytkowania i parametrów jakościowych..
Chodzi o węgiel importowany?
– Tak, głównie pochodzący z Rosji. Po rekordowym w imporcie roku 2011, kiedy Polska sprowadziła ponad 15 mln ton węgla kamiennego, w roku bieżacym ilość ta spadła.

Równocześnie jednak obserwujemy dużą aktywność importerów w segmencie węgla opałowego. Kosztowne i agresywne kampanie reklamowe oraz konkurencyjna cena powodują, że krajowy węgiel ze sprzedaży indywidualnej jest sukcesywnie wypierany.
W ostatnich latach boom budowlany i korzystna relacja ceny węgla do innych mediów spowodowały zwiększenie ilości węgla wykorzystywanego na cele socjalno-bytowe, jednak tę dodatkową ilość zagospodarował węgiel importowany.

Czy podejmowane są działania ograniczające napływ węgla z importu?

– Dzisiaj nie podejmuje się żadnych działań wspierających dystrybucję węgla krajowego na rynku opałowym. Decydują zasady rynkowe.
Jednak uważam, że powinno się przeciwdziałać nieuczciwej konkurencji niektórych importerów, którzy w sprzedaży detalicznej informują klientów, iż oferują węgiel polski. W ostatnim czasie, na wniosek dystrybutorów KHW, zarząd wydał w tej sprawie specjalne oświadczenie.
Powinniśmy, jako sprzedawcy, wspólnie z producentami zastanowić się nad kampanią promocyjną polskiego węgla. Przygotowujemy jako Izba wystąpienie w tej sprawie do Ministerstwa Gospodarki i producentów. Polska będzie jeszcze przez wiele lat uzależniona od węgla jako źródła energii i należy dążyć do tego, by jak największy udział w jego konsumpcji miał produkt krajowy.

– Jak już wspomniałem, sytuacja makroekonomiczna i spadek cen światowych spowodowały ograniczenie popytu ze strony dużych odbiorców instytucjonalnych, w tym elektroenergetyki.
Zapasy, jakie aktualnie mają kopalnie, mogą być wyłącznie zużyte przez te wielkie podmioty, gdyż nie ma alternatywnego dla nich rynku zbytu.
W segmencie węgla opałowego występuje spadek sprzedaży węgla u producentów, ale jego przyczyny są różne – łagodna zima, problemy produkcyjne, konkurencja importu.
W Kompanii Węglowej chcemy zaproponować pewne rozwiązania handlowe, które przywrócą dawny poziom sprzedaży węgla opałowego. Chcemy tego węgla sprzedawać jak najwięcej w interesie producentów, polskiej gospodarki i oczywiście własnym.

Rozmawiał: Jerzy Dudała

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: